Структура уроку класу ІПК

Система роботи з учнями класів інтенсивної педагогічної корекції в умовах особистісно-орієнтованого навчання

Педагог-гуманіст В. О. Сухомлинський особливу увагу звертав на специфіку роботи з дітьми, що мають низьку здатністю до навчання. «З такими дітьми треба працювати тонко, делікатно, з індивідуальним підходом. Ці діти не повинні відчувати своєї неповноцінності». Таких учнів В. О. Сухомлинський вважає найтендітнішими, найніжнішими квітами в безмежно різноманітному квітнику людства. Адже не їхня вина в тому, що вони прийшли до школи слабкими, з недостатньо розвиненою здатністю до розумової праці.
Перша і важлива задача роботи в класі ІПК – це прийняти та зрозуміти учня з усіма його труднощами, бажання допомогти подолати їх, відкрити в ньому особистість. Система роботи в такому класі передбачає обстеження учня з моменту прибуття і його подальше спостереження в процесі корекційної роботи.
Корекція труднощів дітей у навчанні – складний і багатогранний процес. Він торкається не лише усунення чи пом’якшення недоліків у навчально-пізнавальній діяльності, а й потребує вирішення особистісних проблем кожної дитини, її ставлень до самої себе, ровесників і дорослих. Діяльність та розвиток дітей насамперед має відбуватися на уроці, який є основною формою навчання.
Враховуючи індивідуальні особливості учнів із затримкою психічного розвитку, учитель повинен спрямовувати зміст навчання на корекцію конкретних порушень навчально-пізнавальної діяльності. Диференційований зміст навчального процесу повинен визначатися такими параметрами:
• загальним розумовим розвитком;
• рівнем знань та уявлень про навколишній світ;
• рівнем розвитку пізнавальних процесів;
• рівнем працездатності;
• сформованістю внутрішнього плану дій.
Враховуючи рівень пізнавальних можливостей, вчитель може застосовувати на заняттях різні прийоми організації навчальної діяльності дітей:
• за ступенем складності;
• за ступенем самостійності (за мірою допомоги вчителя);
• за обсягом.
Застосування диференційованих завдань передбачає утворення в класі тимчасових навчальних груп.
Однією з вимог до уроку в класі ІПК є робота, яка спрямована на вирівнювання розвитку дітей та забезпечення засвоєння дітьми повного обсягу програми початкової загальної школи. Основними напрямками в роботі є необхідність розвивати інтерес до навчання, підвищувати статус учня, розширювати знання й уявлення про навколишній світ, формувати здатність спілкування з іншими людьми. Тому на уроці повинен бути високий рівень індивідуалізації, доступний учням темп роботи, розмаїття завдань.
Методи повинні відповідати вимогам програми і бути направлені на особистість учня, його індивідуальні здібності.
Урок в системі особистісно-орієнтованого навчання має свою структуру та принципи, які передбачають взаємодію: учень-учень, учень-вчитель, учень-клас. Виходячи з цього та враховуючи вимоги до навчального процесу класів ІПК, можна скласти приблизну структуру урока:
1. Організація класу. Позитивний настрій.
2. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
3. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів, планування уроку.
4. Підготовчі та пізнавальні вправи з корекційно-розвиваючою метою.
5. Надання необхідної інформації, вивчення нового матеріалу.
6. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок з використанням інтерактивних вправ.
7. Контроль, корекція та оцінювання знань.
8. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
Зупинимося на деяких етапах уроку.

Організація класу. Налаштування на урок:
Мета цього етапу – створення позитивного настрою до навчання, пробудження інтересу до пізнання нового, а також корекція психофізичних функцій; включення дітей у роботу з перших хвилин заняття. Доцільно використовувати, залежно від предмету, психологічний тренінг, вправи на увагу, вірші, ігрові релаксаційні моменти.
Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності:
Мотиваційний компонент є одним з основних складових особистісно-орієнтованого уроку, який має корекційну роль для учнів з порушенням навчальної діяльності.
Представлення теми та очікуваних навчальних результатів, планування уроку
Бажано спільно з учнями виробляти мету, проектувати завдання уроку, складати план роботи і визначати проблемне питання.
Підготовчі та пізнавальні вправи з корекційно-розвиваючою метою
Велике значення мають вправи на розвиток та корекцію психічних процесів дитини. Вони підбираються відповідно до предмету та теми уроку, які є обов’язковою складовою уроку в класі ІПК. Їх доцільно використовувати на кожному етапі. Завдання з корекції психофізичних функцій передбачають розвиток слухової та зорової пам'яті, уваги, орієнтації у просторі, уяви, стимулювання навчальної діяльності, розвитку мислення мовлення, моторної координації тощо.
Засвоєння знань, формування вмінь і навичок з використанням інтерактивних вправ
На цьому етапі уроку доцільно використовувати такі методи: заохочення, навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, інтересу до навчання, проблемна ситуація, яскраві наочно-образні уявлення, ситуація взаємодопомоги, виконання творчих завдань.
Використання інтерактивних прийомів:
• матеріалізація («взяти нове слово в кулачок»);
• аналогії;
• обговорення;
• мале групове відтворення;
• колективна взаємодія;
• уявні предмети з рефлексією;
• важкі ситуації.
Контроль, корекція та оцінювання знань
Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
Підсумковий етап – це усвідомлення ситуації досягнення мети, переживання ситуації успіху, вираження педагогом свого позитивного ставлення, задоволення діяльністю учнів та їх результатами.
На будь-якому уроці вчитель має дотримуватись таких вимог:
1. Чітко формулювати пізнавальні завдання, які можуть бути проблемними, спонукати до активності, творчого мислення, пошуку нових знань і нових способів дій.
2. Не влаштовувати невиправданих змагань на швидкість виконання завдань.

3. Вчити учнів здійснювати самоконтроль, самоаналіз і самооцінювання. 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Тексти для диктантів та списування 1-2 клас

Математичні віршовані задачі

Діти з ЗПР – розвиток, особливості, навчання, характеристика