Структура уроку класу ІПК
Система роботи з учнями класів інтенсивної педагогічної
корекції в умовах особистісно-орієнтованого навчання
Педагог-гуманіст В. О. Сухомлинський особливу увагу звертав на специфіку
роботи з дітьми, що мають низьку здатністю до навчання. «З такими дітьми треба
працювати тонко, делікатно, з індивідуальним підходом. Ці діти не повинні
відчувати своєї неповноцінності». Таких учнів В. О. Сухомлинський вважає
найтендітнішими, найніжнішими квітами в безмежно різноманітному квітнику
людства. Адже не їхня вина в тому, що вони прийшли до школи слабкими, з
недостатньо розвиненою здатністю до розумової праці.
Перша і важлива задача роботи в класі ІПК – це прийняти
та зрозуміти учня з усіма його труднощами, бажання допомогти подолати їх,
відкрити в ньому особистість. Система роботи в
такому класі передбачає обстеження учня з моменту прибуття і його подальше
спостереження в процесі корекційної роботи.
Корекція труднощів дітей у навчанні – складний і багатогранний процес. Він
торкається не лише усунення чи пом’якшення недоліків у навчально-пізнавальній
діяльності, а й потребує вирішення особистісних проблем кожної дитини, її
ставлень до самої себе, ровесників і дорослих. Діяльність та розвиток дітей
насамперед має відбуватися на уроці, який є основною формою навчання.
Враховуючи індивідуальні особливості учнів із затримкою
психічного розвитку, учитель повинен спрямовувати зміст навчання на корекцію
конкретних порушень навчально-пізнавальної діяльності. Диференційований зміст
навчального процесу повинен визначатися такими параметрами:
• загальним розумовим розвитком;
• рівнем знань та уявлень про навколишній світ;
• рівнем розвитку пізнавальних процесів;
• рівнем працездатності;
• сформованістю внутрішнього плану дій.
Враховуючи рівень пізнавальних можливостей, вчитель може
застосовувати на заняттях різні прийоми організації навчальної діяльності
дітей:
• за ступенем складності;
• за ступенем самостійності (за мірою допомоги вчителя);
• за обсягом.
Застосування диференційованих завдань передбачає утворення в класі
тимчасових навчальних груп.
Однією з вимог до уроку в класі ІПК є робота, яка спрямована на
вирівнювання розвитку дітей та забезпечення засвоєння дітьми повного обсягу
програми початкової загальної школи. Основними напрямками в роботі є необхідність
розвивати інтерес до навчання, підвищувати статус учня, розширювати знання й
уявлення про навколишній світ, формувати здатність спілкування з іншими людьми.
Тому на уроці повинен бути високий рівень індивідуалізації, доступний учням
темп роботи, розмаїття завдань.
Методи повинні відповідати вимогам програми і бути направлені на
особистість учня, його індивідуальні здібності.
Урок в системі особистісно-орієнтованого навчання має свою структуру та
принципи, які передбачають взаємодію: учень-учень, учень-вчитель, учень-клас.
Виходячи з цього та враховуючи вимоги до навчального процесу класів ІПК, можна
скласти приблизну структуру урока:
1. Організація класу. Позитивний настрій.
2. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
3. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів, планування уроку.
4. Підготовчі та пізнавальні вправи з корекційно-розвиваючою метою.
5. Надання необхідної інформації, вивчення нового матеріалу.
6. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок з використанням
інтерактивних вправ.
7. Контроль, корекція та оцінювання знань.
8. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
Зупинимося на деяких етапах уроку.
Організація класу.
Налаштування на урок:
Мета цього етапу – створення позитивного настрою до навчання, пробудження
інтересу до пізнання нового, а також корекція психофізичних функцій; включення
дітей у роботу з перших хвилин заняття. Доцільно використовувати, залежно від
предмету, психологічний тренінг, вправи на увагу, вірші, ігрові релаксаційні
моменти.
Стимулювання та
мотивація навчально-пізнавальної діяльності:
Мотиваційний компонент є одним з основних складових
особистісно-орієнтованого уроку, який має корекційну роль для учнів з
порушенням навчальної діяльності.
Представлення теми
та очікуваних навчальних результатів, планування уроку
Бажано спільно з учнями виробляти мету, проектувати завдання уроку,
складати план роботи і визначати проблемне питання.
Підготовчі та пізнавальні вправи з корекційно-розвиваючою
метою
Велике значення мають вправи на розвиток та корекцію психічних процесів дитини.
Вони підбираються відповідно до предмету та теми уроку, які є обов’язковою
складовою уроку в класі ІПК. Їх доцільно використовувати на кожному етапі.
Завдання з корекції психофізичних функцій передбачають розвиток слухової та
зорової пам'яті, уваги, орієнтації у просторі, уяви, стимулювання навчальної
діяльності, розвитку мислення мовлення, моторної координації тощо.
Засвоєння знань, формування вмінь і навичок з
використанням інтерактивних вправ
На цьому етапі уроку доцільно використовувати такі методи: заохочення,
навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, інтересу до навчання,
проблемна ситуація, яскраві наочно-образні уявлення, ситуація взаємодопомоги,
виконання творчих завдань.
Використання
інтерактивних прийомів:
• матеріалізація («взяти нове слово в кулачок»);
• аналогії;
• обговорення;
• мале групове відтворення;
• колективна взаємодія;
• уявні предмети з рефлексією;
• важкі ситуації.
Контроль, корекція та оцінювання знань
Підбиття підсумків,
оцінювання результатів уроку
Підсумковий етап – це усвідомлення ситуації досягнення мети, переживання
ситуації успіху, вираження педагогом свого позитивного ставлення, задоволення
діяльністю учнів та їх результатами.
На будь-якому уроці
вчитель має дотримуватись таких вимог:
1. Чітко формулювати пізнавальні завдання, які можуть бути проблемними,
спонукати до активності, творчого мислення, пошуку нових знань і нових способів
дій.
2. Не влаштовувати невиправданих змагань на швидкість виконання завдань.
3. Вчити учнів здійснювати самоконтроль, самоаналіз і самооцінювання.
Комментарии
Отправить комментарий