Психолого-педагогічні особливості дітей з гіперактивністю
Психолого-педагогічні
особливості дітей з гіперактивністю
Слід
виокремити одну характерну рису гіперактивних дітей. Досить часто в них на
першому році життя інтенсивно відбувається фізичний і розумовий розвиток. Такі
діти раніше своїх однолітків починають ходити, говорити. Часом складається
враження, що це дуже здібна, навіть обдарована дитина, від якої можна багато
очікувати в майбутньому. Однак уже в дошкільному віці, й особливо в перші роки
навчання у школі, батьки виявляють, що за розумовим розвитком їхня дитина не
виділяється із середовища однолітків і навіть може відставати.
Нерідко
ці діти зазнають труднощів у навчанні, а з деяких предметів (у молодших
школярів найчастіше з письма й читання) успішність буває досить посередньою або
навіть незадовільною. Водночас у таких дітей може бути виражена здатність до
певного виду діяльності – музики, математики, техніки, гри в шахи. Це варто
використовувати, надавши дитині можливість займатися улюбленою справою.
Поведінка дитини виявляється залежною від
безпосередніх внутрішніх імпульсів або випадкових зовнішніх подразників.
Причиною імпульсивності, як уже зазначалося, є слабкість кори головного мозку,
яка не може підпорядкувати собі діяльність підкірки. Розвитку імпульсивності
поведінки і слабкості самоконтролю сприяє сімейне виховання за типом гіпопротекції,
коли дитиною мало опікуються, ігноруються її потреби, разом з тим вона не має
ніяких обов'язків, їй нічого не забороняють, від неї нічого не вимагають, нею
ніхто не цікавиться, її ніхто не контролює.
Ієрархія
мотивів у таких дітей в молодшому шкільному віці не вибудовується, тому вони не
можуть відмовитись від безпосередньо бажаного задля чогось більш важливого.
Інтереси у них дуже нестійкі, до активності їх стимулюють ігрові, яскраво
емоційно забарвлені стимули. Мотивація досягнення успіху виявляється зниженою,
переважає прагнення уникнення невдач. Дитина не спроможна організувати свою
діяльність, визнавати цілі, здійснювати орієнтацію в умовах, планувати,
передбачати результати, контролювати відповідність проміжних цілей кінцевій
меті, може бути метушливою, неохайною. Невдачі викликають різку втрату
інтересу. Відмічається виразне прагнення уникати труднощів, знімати з себе
відповідальність за їх подолання. Перешкоди на шляху досягнення бажаного
викликають негативні афективні реакції, призводять до відмови від мети і
переключення на інший вид діяльності. Схильність до таких дій призводить до
енерговитрат, зумовлює швидку виснажливість нервової системи і наростання
втоми. Діти погано почуваються в умовах більш-менш тривалої діяльності, яка
вимагає зосередженості.
На
відміну від просто енергійних дітей, активність цих дітей має безцільний
характер. Такі учні довго не можуть приступити до виконання завдання,
крутяться, гублять необхідні знаряддя, а далі включаються в роботу без
необхідної орієнтації в умовах. Вони часто не вислуховують інструкції до кінця;
виконуючи завдання, сповзають на сторонні асоціації, втрачають мету; не
доводять розпочату справу до завершення, відволікаючись на інші стимули, хоча
улюбленою справою (комп’ютерні ігри, перегляд мультфільмів тощо) діти можуть
займатися годинами. Через неорганізованість вони часто не справляються з
доступними для них завданнями і тому іноді складають враження дітей з
недостатнім рівнем інтелектуального розвитку.
Необхідно
зазначити, що прояви рухової гіперактивності іноді не виступають провідним
симптомом, проте спостереження виявляє у таких дітей яскраві прояви розладу
саморегуляції, нездатність зосереджуватися та послідовно діяти, виконуючи
будь-яке завдання. Часто і без достатньої на те причини діти припиняють
виконання завдання, намагаються розповісти чи спитати про щось таке, що не має
відношення до виконуваної роботи. Вони одразу беруться до певних дій, не
осмислюючи їхньої доцільності та послідовності.
Особливістю
цих дітей є знижена чутливість до зауважень. Зауваження, покарання не стають
пересторогою, не сприяють затримці безпосередніх імпульсів. Дитина може щиро
шкодувати про те, що її поведінка призвела до негативних наслідків. У неї і не
було прагнення зробити щось погане – «так сталось», і станеться ще не раз.
Поведінка імпульсивної дитини їй самій не належить, тому вона не спроможна
відповідати за її наслідки.
Спроби
дорослих впливати на активність такої дитини часом приносять лише тимчасовий
результат, а часом виявляються взагалі марними. Ні власне мовлення, ані слова
дорослих не виконують регулюючої функції. Дитина може зрозуміти і засвоїти
інструкцію, проте не керуватись нею у своїй поведінці. Батьками, педагогами
поведінка імпульсивної дитини сприймається як неслухняність, як свідоме небажання
виконувати їхні настанови, тому від настанов, умовлянь, пояснень, переконань
вони переходять до більш директивних заходів — покарань, обмежень, негативного
оцінювання. Дитина це переживає як неприйняття, як свою неспроможність
заслужити любов батьків. Такі умови стають сприятливими для дисгармонійного
розвитку особистості екстрапунітивного типу (неврози, психопатія) і формування
девіацій (відхилень).
Не
просто складаються стосунки імпульсивної дитини і з однолітками, оскільки вона
не вміє підпорядковувати свою активність правилам гри, рахуватися з прагненнями
і переживаннями інших, орієнтуватися на групові цілі та цінності. Такі діти
часто мимохіть виявляються в епіцентрі конфліктів і сутичок серед однолітків.
Відмінною
рисою розвитку пізнавальної сфери виступає несформованість довільності вищих
психічних функцій. Страждають довільне запам'ятовування і відтворення,
здатність обирати адекватний задачі спосіб розв'язування, організація розумової
діяльності загалом. Особливо порушеною виявляється увага, яка характеризується
низькою стійкістю, мимовільністю, залежністю від сторонніх подразників. За умов
зовнішньої організації діяльності та контролю діти здатні до виконання задач
пізнавального характеру. На уроці імпульсивна дитина швидко втрачає інтерес (вже
на 7 – 8 хвилині уроку), виявляє бажання вийти з класу, часто відволікається на
сторонні подразники, може заважати іншим учням, почувається втомленою. Своїх
помилок такі учні не помічають і не виправляють. Навчальні навички формуються у
них сповільнено. Часом їм важко виконати найпростіші навчальні операції:
відкрити книжку на потрібній сторінці, записати домашнє завдання в
щоденник, приготуватись до уроку. Зошити
таких учнів неохайні, з великою кількістю виправлень, з незавершеними
письмовими завданнями. Імпульсивні діти без нагадування не беруться за
виконання домашніх завдань; намагаються читати швидко, демонструють здогадуюче
читання, пропускають букви, перестрибують через рядок; пишуть за полями, з
великою кількістю помилок через неуважність (недописування слів, пропуск,
перестановка, заміна букв, багаторазове повторення букв та їх елементів), при
цьому при списуванні помилок може бути більше, ніж при письмі під диктовку.
Особливо
великі труднощі виявляються у процесі навчання цих дітей рахунку. Перерахунок
предметів є для них ускладненим через імпульсивність і відсутність установки на
завдання.
Комментарии
Отправить комментарий