Основні завдання корекційного навчання дітей із затримкою психічного розвитку
Основні завдання
корекційного навчання дітей із затримкою психічного розвитку
Форми
організації навчання дітей із затримкою психічного розвитку в школі залежать
від того, наскільки їхній актуальний розвиток наближається до рівня готовності
засвоювати шкільну програму, прийняти позицію учня.
Діти
з легкою затримкою психічного розвитку, які виявили позитивну динаміку в
подоланні недоліків готовності до навчання,
можуть включатися у загальноосвітній клас за умови, що вони
в міру потреби отримуватимуть індивідуальну допомогу фахівців,
зокрема дефектолога.
можуть включатися у загальноосвітній клас за умови, що вони
в міру потреби отримуватимуть індивідуальну допомогу фахівців,
зокрема дефектолога.
Діти
з важчими формами затримки психічного розвитку в інклюзивному класі потребують
навчання за індивідуальним навчальним планом, який насамперед передбачає
заповнення прогалин дошкільного розвитку та підготовку до систематичного
засвоєння шкільних знань.
Зазначимо
основні завдання корекційного навчання дітей із затримкою психічного розвитку:
1.
Потребують
розвитку всі види сприймання, особливо зорове та слухове, на базі яких
розвиваються вищі психічні функції; з розвитком сприймання збагачуються
різноманітні знання про навколишній світ і розуміння зв'язків між предметами та
явищами, отже, розвивається мислення й мовлення дітей.
2.
Під
час корекції розвитку та навчання дитини необхідно дбати про зміцнення її
працездатності, уміння зосереджувати увагу й цілеспрямовано працювати: ставити
перед собою мету, усвідомлювати способи її досягнення, адекватно оцінювати
результати.
3.
Потрібно
розвивати навчальну мотивацію, бажання вчитися, віру дитини у власні
можливості, що можливе завдяки усвідомленню й оцінці реальних досягнень.
Усі
ці корекційні завдання розв'язуються безпосередньо на уроці та в позакласній
діяльності дитини. Цій меті підпорядковуються зусилля педагога, психолога,
батьків.
Корекційні
прийоми навчання дітей із затримкою
психічного розвитку
психічного розвитку
Педагог загальноосвітнього навчального закладу при роботі з такими дітьми має
використовувати такі прийоми:
–
оскільки основною характерною рисою дітей із ЗПР є
недостатність знань про навколишній світ, то необхідно акцентувати увагу на
розвитку у них спостережливості, досвіду практичної діяльності, формуванні
навичок і вмінь самостійно оволодівати знаннями та користуватись ними;
–
виявити найбільш типові прогалини у знаннях з метою їх
поступового заповнення для недопущення посилення відставання цих учнів від
інших учнів класу;
–
знаючи про недостатню активність і несміливість дітей
із ЗПР в оперуванні навіть наявними у них знаннями, максимально стимулювати
їхню активність на уроках, підтримувати навіть незначні успіхи і акцентувати на
цьому увагу інших школярів з метою створення навколо атмосфери позитивного і дружнього
до них ставлення й постійної підтримки;
–
у процесі роботи враховувати недостатнє вміння
засвоювати абстрактні знання; постійно, особливо на перших етапах навчання,
використовувати наочність і докладне пояснення нових, навіть не досить складних
алгоритмів;
–
враховуючи труднощі запам'ятовування і порушення
працездатності у процесі виконання практичних завдань, додатково пояснювати
навчальний матеріал, давати можливість виконувати завдання у повільнішому
темпі, зменшувати їхню кількість, надавати додаткові запитання з метою глибшого
розкриття змісту завдання, наводити вже відомі їм аналогії;
–
враховуючи труднощі орієнтування в завданні,
використовувати поетапну інструкцію і поетапне узагальнення, поділяти завдання
на складові, формувати вміння планувати свою діяльність у процесі його
вирішення, словесно звітувати про виконання;
–
поступово підвищувати темп роботи і працездатність
дитини;
–
незважаючи на емоційне вікове відставання цих
школярів, ігрові прийоми у процесі їхнього навчання зменшувати поступово, не
використовуючи при цьому різких заборон, а поетапно формуючи загальноприйняті
прийоми навчальної діяльності;
–
підвищувати мотивацію навчальної і пізнавальної
діяльності шляхом постійної підтримки і стимулювання, у випадку необхідності
зменшувати кількість завдань, які даються на самостійне опрацювання.
Таким чином, застосування зазначених прийомів дасть можливість педагогам загальноосвітніх
навчальних закладів підвищити ефективність навчання дітей із затримкою психічного
розвитку.
Комментарии
Отправить комментарий