Характеристики особливостей пізнавальної діяльності дітей з розумовою відсталістю та корекційні прийоми

Характеристики особливостей пізнавальної діяльності дітей з розумовою відсталістю та корекційні прийоми


   Короткі характеристики особливостей  пізнавальної діяльності
Корекційні прийоми
Сприймання

-     звужений обсяг;
-     фрагментарність;
-     сповільненість;
-     пасивний характер;
-     дифузність, недиференційованість;
-     порушення системності, хаотичність;
-     вплив недорозвитку уваги, зокрема, відволікання;
-     відсутність зв’язку з уявленням, мисленням


-поділ складного матеріалу на частини;
-збільшення часу на сприймання та усвідомлення інструкції;
-уповільненість темпу викладу матеріалу;
-використання наочності з небагатьма об’єктами, особливо другорядними;
-активізація знань дітей з метою використання їх власного досвіду;
-     забезпечення керівництва кожною перцептивною дією учнів (перцепція – сприйняття) – це процеси відображення предметів або явищ при їх безпосередній дії на органи чуття);
-     зменшення кількості додаткових подразників;
-     навчання чіткому визначенню мети сприймання, плануванню його, контролю за дотриманням плану;
-     привчати аналізувати результати сприйнятого;
-     порівняння сприйнятого із зразком;
-     задіяння максимально можливої кількості аналізаторів
Увага
-     низький рівень розвитку;
-     нестійкість мимовільної уваги;
-     несформованість довільної уваги;
-     залежність продуктивної уваги від характеру установок
-     привчати перевіряти правильність власних дій;
-     розвиток контролю за власним мовленням;
-     формування навичок самоконтролю;
-     привчання порівнювати свої роботи із зразком
Уява
-     недостатня диференційованість уявлень;
-     бідність, неточність;
-     поверховість;
-     швидке забування уявлень та їх зміна, уподібнення
-     підвищення пізнавальної активності та інтересу учнів;
-     різноманітність способів викладання;
-     повторюваність матеріалу;
-     розвиток логічного мислення;
-     зв'язок з попереднім досвідом;
-     застосування творчих завдань;
-     використання засобу порівняння;
-     зв'язок з мовленням

Пам'ять
-     звужений обсяг запам’ятовування;
-     залежність обсягу запам’ятовування від складності матеріалу (чим складніший матеріал, тим менший обсяг);
-     продуктивність мимовільного та довільного запам’ятовування
    однаково низька;
-     через пасивне ставлення до змін ефективність запам’ятовування знижується;
-     віддають перевагу дослівному та механічному заучуванню, тому матеріал швидко забувається і не використовується у досвіді;
-     не володіють прийомами довільного запам’ятовування;
-     відтворення фрагментарне спотворене, нелогічне;
-     труднощі актуалізації засвоєних знань;
-     швидко забувають вивчене через недостатньо міцні нервові зв’язки;
-     спотворення матеріалу в процесі зберігання;
-     недостатня усвідомленість заученого
    мінімальна кількість нових термінів, понять на одному уроці;
-    поділ матеріалу на частини;
-    формування пізнавальних інтересів;
-     стимулювання вільного викладу матеріалу;
-     формування вміння використовувати матеріал у різних життєвих ситуаціях;
-     формування додаткових запитань, які активізують розумову діяльність;
-      поєднання викладу матеріалу з    поглибленням, уточненням, виправленням помилок, систематизацією, узагальненням;
-     використовувати правило: відпочинок сприяє відновленню матеріалу, а повторення призводить до перевтоми;
-     повторення у різних формах;
-     використання раціональних
прийомів запам’ятовування;
-     задіювання різних аналізаторів;
-     організація закріплення з опорою на наочну, емоційну пам'ять з поступовим переходом до словесно-логічного запам’ятовування
-    перед заучуванням:
-       встановити логічні зв’язки, залежність між відомим та новим;
-        проаналізувати матеріал, виділити основне і встановити між ним взаємозв’язки
Мислення
Загальна характеристика:
-     некритичність;
-     сповільненість;
-     інертність;
-     конкретність, ситуативність;
-     неусвідомленість;
-     нездатність до переносу знань у досвід, нові умови;
-     нецілеспрямованість

Особливості аналізу та синтезу:
-     бідність;
-     невміння проникати у сутність явищ;
-     ситуативність;
-     інертність;
-     невпорядкованість, хаотичність;
-     невміння з численних ознак виділити головну;
-     неволодіння критеріями аналізу;
-     невміння бачити спільне;
-     невміння встановлювати    причинно-наслідкові зв’язки

Особливості процесу порівняння:
-     заміна порівняння окремим аналізом об’єктів, що порівнюються;
-     чим складніші об’єкти, тим важче вони порівнюються;
-     порівнюють лише ті властивості, які сприймаються наочно, а функціональні ознаки не виділяють;
-     легше встановлюють відмінності, ніж подібність;
-     неволодіння критеріями порівняння;
-     хаотичність

Особливості процесу класифікації
-     відсутність самостійності;
-     ситуативність;
-     стереотипність

Рівень розвитку узагальнень
і абстрагувань
-     ці процеси є малорозвиненими;
-     недорозвинення узагальнюючої функції слова, мовлення в цілому;
-     відірваність мовлення від практичних дій;
-     погане засвоєння узагальнюючих способів дій;
-     труднощі переносу сформованих вмінь і навичок на інші види діяльності

-     доступна форма подачі матеріалу;
-     зменшення обсягу матеріалу, спрощення структури знань;
-     навчання переносити знання на практику;
-     здійснення практичного аналізу;
-     аналіз за послідовним планом;
-     після аналізу навчання описувати предмет чи об'єкт у цілому;
-     поділ складних тем на частини, подачі кожної з них окремо, а потім об’єднання в єдине ціле;
-     поступове формування вміння порівнювати, використовувати план, інструкцію, схеми, тощо;
-     поступове ускладнення об’єктів порівняння;
-     формування вмінь виділяти різні аспекти предметів і явищ;
-     при порівнянні двох об’єктів використання третього дещо відмінного;
-     при встановленні причинно- наслідкових зв’язків дотримуватись послідовності;
-  формування наочно видимих зв’язків і відношень між предметами та явищами;
-  надання допомоги у вербалізації емпірично здобутих уявлень про речі і процеси;
-  допомога в осмисленні  від конкретного до абстрактного;
-      створення умов для подолання розриву між теорією і практикою: формування вмінь орієнтуватись у завданні, аналізувати його, відтворювати та диференціювати знання, переносити їх з однієї ситуації в іншу;
-      упровадження в навчальний процес спеціальних прийомів, що стимулюють учнів до використання набутих знань:
-       перед застосуванням пригадати теорію;
-       іноді спочатку практично засвоювати дії, а потім їх теоретично  обґрунтовувати;
-       розчленовувати аналіз завдання;
-       навчати користуватися планом;
-       стимулювати міркування вголос про способи та послідовність виконання завдань;
-     використання спеціальних предметних уроків та екскурсій для безпосереднього сприймання об’єктів і явищ;
-     опора на предметно-практичну діяльність і через неї перехід до вербалізації знань;
-     використання наочно-практичних методів навчання, поступове стимулювання конкретно-образного мислення і створення умов для розвитку словесно-логічного;
-     застосування спеціальних засобів, які полегшують перехід від конкретного до абстрактного:
-  поєднання наочності з практичними діями;
-  перехід від конкретної наочності до абстрактної;
-  використання словесної наочності;
-  аналіз об’єктів;
-  порівняння об’єктів;
-  абстрагування суттєвих ознак від несуттєвих;
-   конкретизація висновків, правил шляхом наведення прикладів
Мовлення
-     порушення розуміння зверненого мовлення;
-     бідність активного словника;
-     недосконалість звуковимови і фонематичних процесів;
-     великий розрив між активним і пасивним словниками;
-     недосконалість граматичної будови;
-     недорозвинення предикативної функції мовлення
-     доступність в оформленні звернених конструкцій;
-     дещо уповільнений темп мовлення;
-     повторення дітьми питань, інструкцій учителя;
-     добір завдань, при виконанні яких учні будуть самостійну вживати нову лексику;
-     тісна співпраця з логопедом з метою  закріплення скоригованих мовленнєвих навичок;
-     стимулювання до активного мовлення новими реченнями;
-     мовлення вчителя має бути образним, чітким, емоційно насиченим
Інтелектуальна працездатність
-     нестійка, мінлива (періоди підвищення чергуються з періодами зниження);
-     динаміка змін у кожного учня глибоко специфічна, проте основна тенденція – поступове зниження рівня працездатності, починаючи з середини уроку;
-     неспроможність проявити вольові зусилля для подолання труднощів;
-     швидка втомлюваність;
-     про виконанні цікавої роботи втомлюваність приходить швидше, ніж при виконанні нецікавої, одноманітної;
-     залежність від особи і втомлюваності вчителя, методів навчання і способів організації діяльності
-     урахування індивідуальної працездатності дитини відповідно до її діагнозу, здоров’я;
-     розвиток і підвищення ролі другої сигнальної системи;
-     розвиток емоційно-вольової сфери;
-     урізноманітнення методів і прийомів навчання;
-     створення таких умов, які стимулюватимуть учнів до активної праці і запобігатимуть виникненню втоми



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Тексти для диктантів та списування 1-2 клас

Математичні віршовані задачі

Діти з ЗПР – розвиток, особливості, навчання, характеристика