Характеристики особливостей пізнавальної діяльності дітей з розумовою відсталістю та корекційні прийоми
Характеристики
особливостей пізнавальної діяльності дітей з розумовою відсталістю та
корекційні прийоми
Короткі характеристики особливостей пізнавальної діяльності
|
Корекційні прийоми
|
Сприймання
|
|
-
звужений обсяг;
-
фрагментарність;
-
сповільненість;
-
пасивний характер;
-
дифузність, недиференційованість;
-
порушення системності, хаотичність;
-
вплив недорозвитку уваги, зокрема, відволікання;
-
відсутність зв’язку з уявленням, мисленням
|
-поділ складного матеріалу на частини;
-збільшення часу на сприймання та усвідомлення
інструкції;
-уповільненість темпу викладу матеріалу;
-використання наочності з небагатьма об’єктами,
особливо другорядними;
-активізація знань дітей з метою використання їх
власного досвіду;
-
забезпечення керівництва кожною перцептивною дією учнів (перцепція –
сприйняття) – це процеси відображення предметів або явищ при їх безпосередній
дії на органи чуття);
-
зменшення кількості додаткових подразників;
-
навчання чіткому визначенню мети сприймання, плануванню його, контролю
за дотриманням плану;
-
привчати аналізувати результати сприйнятого;
-
порівняння сприйнятого із зразком;
- задіяння максимально можливої
кількості аналізаторів
|
Увага
|
|
-
низький рівень розвитку;
-
нестійкість мимовільної уваги;
-
несформованість довільної уваги;
-
залежність продуктивної уваги від характеру установок
|
-
привчати перевіряти правильність власних дій;
-
розвиток контролю за власним мовленням;
-
формування навичок самоконтролю;
-
привчання порівнювати свої роботи із зразком
|
Уява
|
|
-
недостатня диференційованість уявлень;
-
бідність, неточність;
-
поверховість;
-
швидке забування уявлень та їх зміна, уподібнення
|
-
підвищення пізнавальної активності та інтересу учнів;
-
різноманітність способів викладання;
-
повторюваність матеріалу;
-
розвиток логічного мислення;
-
зв'язок з попереднім досвідом;
-
застосування творчих завдань;
-
використання засобу порівняння;
-
зв'язок з мовленням
|
Пам'ять
|
|
-
звужений обсяг запам’ятовування;
-
залежність обсягу запам’ятовування від складності матеріалу (чим
складніший матеріал, тим менший обсяг);
-
продуктивність мимовільного та довільного запам’ятовування
однаково низька;
-
через пасивне ставлення до змін ефективність запам’ятовування
знижується;
-
віддають перевагу дослівному та механічному заучуванню, тому матеріал
швидко забувається і не використовується у досвіді;
-
не володіють прийомами довільного запам’ятовування;
-
відтворення фрагментарне спотворене, нелогічне;
-
труднощі актуалізації засвоєних знань;
-
швидко забувають вивчене через недостатньо міцні нервові зв’язки;
-
спотворення матеріалу в процесі зберігання;
-
недостатня усвідомленість заученого
|
– мінімальна кількість нових
термінів, понять на одному уроці;
-
поділ матеріалу на частини;
-
формування пізнавальних інтересів;
-
стимулювання вільного викладу матеріалу;
-
формування вміння використовувати матеріал у різних життєвих
ситуаціях;
-
формування додаткових запитань, які активізують розумову діяльність;
-
поєднання викладу матеріалу
з поглибленням, уточненням,
виправленням помилок, систематизацією, узагальненням;
-
використовувати правило: відпочинок сприяє відновленню матеріалу, а
повторення призводить до перевтоми;
-
повторення у різних формах;
-
використання раціональних
прийомів запам’ятовування;
-
задіювання різних аналізаторів;
-
організація закріплення з опорою на наочну, емоційну пам'ять з
поступовим переходом до словесно-логічного запам’ятовування
-
перед заучуванням:
-
встановити логічні зв’язки, залежність між відомим та новим;
-
проаналізувати матеріал, виділити основне і встановити між ним
взаємозв’язки
|
Мислення
|
|
Загальна характеристика:
-
некритичність;
-
сповільненість;
-
інертність;
-
конкретність, ситуативність;
-
неусвідомленість;
-
нездатність до переносу знань у досвід, нові умови;
-
нецілеспрямованість
Особливості аналізу та синтезу:
-
бідність;
-
невміння проникати у сутність явищ;
-
ситуативність;
-
інертність;
-
невпорядкованість, хаотичність;
-
невміння з численних ознак виділити головну;
-
неволодіння критеріями аналізу;
-
невміння бачити спільне;
-
невміння встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки
Особливості процесу порівняння:
-
заміна порівняння окремим аналізом об’єктів, що порівнюються;
-
чим складніші об’єкти, тим важче вони порівнюються;
-
порівнюють лише ті властивості, які сприймаються наочно, а
функціональні ознаки не виділяють;
-
легше встановлюють відмінності, ніж подібність;
-
неволодіння критеріями порівняння;
-
хаотичність
Особливості
процесу класифікації
-
відсутність самостійності;
-
ситуативність;
-
стереотипність
Рівень розвитку узагальнень
і абстрагувань
-
ці процеси є малорозвиненими;
-
недорозвинення узагальнюючої функції слова, мовлення в цілому;
-
відірваність мовлення від практичних дій;
-
погане засвоєння узагальнюючих способів дій;
-
труднощі переносу сформованих вмінь і навичок на інші види діяльності
|
-
доступна форма подачі матеріалу;
-
зменшення обсягу матеріалу, спрощення структури знань;
-
навчання переносити знання на практику;
-
здійснення практичного аналізу;
-
аналіз за послідовним планом;
-
після аналізу навчання описувати предмет чи об'єкт у цілому;
-
поділ складних тем на частини, подачі кожної з них окремо, а потім
об’єднання в єдине ціле;
-
поступове формування вміння порівнювати, використовувати план,
інструкцію, схеми, тощо;
-
поступове ускладнення об’єктів порівняння;
-
формування вмінь виділяти різні аспекти предметів і явищ;
-
при порівнянні двох об’єктів використання третього дещо відмінного;
-
при встановленні причинно- наслідкових зв’язків дотримуватись
послідовності;
-
формування наочно видимих зв’язків і відношень між предметами та
явищами;
-
надання допомоги у вербалізації емпірично здобутих уявлень про речі і
процеси;
-
допомога в осмисленні від
конкретного до абстрактного;
-
створення умов для подолання розриву між теорією і практикою:
формування вмінь орієнтуватись у завданні, аналізувати його, відтворювати та
диференціювати знання, переносити їх з однієї ситуації в іншу;
-
упровадження в навчальний процес спеціальних прийомів, що стимулюють
учнів до використання набутих знань:
-
перед застосуванням пригадати теорію;
-
іноді спочатку практично засвоювати дії, а потім їх теоретично обґрунтовувати;
-
розчленовувати аналіз завдання;
-
навчати користуватися планом;
-
стимулювати міркування вголос про способи та послідовність виконання
завдань;
-
використання спеціальних предметних уроків та екскурсій для
безпосереднього сприймання об’єктів і явищ;
-
опора на предметно-практичну діяльність і через неї перехід до
вербалізації знань;
-
використання наочно-практичних методів навчання, поступове
стимулювання конкретно-образного мислення і створення умов для розвитку
словесно-логічного;
-
застосування спеціальних засобів, які полегшують перехід від
конкретного до абстрактного:
-
поєднання наочності з практичними діями;
-
перехід від конкретної наочності до абстрактної;
-
використання словесної наочності;
-
аналіз об’єктів;
-
порівняння об’єктів;
-
абстрагування суттєвих ознак від несуттєвих;
-
конкретизація висновків, правил шляхом наведення прикладів
|
Мовлення
|
|
-
порушення розуміння зверненого мовлення;
-
бідність активного словника;
-
недосконалість звуковимови і фонематичних процесів;
-
великий розрив між активним і пасивним словниками;
-
недосконалість граматичної будови;
-
недорозвинення предикативної функції мовлення
|
-
доступність в оформленні звернених конструкцій;
-
дещо уповільнений темп мовлення;
-
повторення дітьми питань, інструкцій учителя;
-
добір завдань, при виконанні яких учні будуть самостійну вживати нову
лексику;
-
тісна співпраця з логопедом з метою
закріплення скоригованих мовленнєвих навичок;
-
стимулювання до активного мовлення новими реченнями;
-
мовлення вчителя має бути образним, чітким, емоційно насиченим
|
Інтелектуальна працездатність
|
|
-
нестійка, мінлива (періоди підвищення чергуються з періодами
зниження);
-
динаміка змін у кожного учня глибоко специфічна, проте основна
тенденція – поступове зниження рівня працездатності, починаючи з середини
уроку;
-
неспроможність проявити вольові зусилля для подолання труднощів;
-
швидка втомлюваність;
-
про виконанні цікавої роботи втомлюваність приходить швидше, ніж при
виконанні нецікавої, одноманітної;
-
залежність від особи і втомлюваності вчителя, методів навчання і
способів організації діяльності
|
-
урахування індивідуальної працездатності дитини відповідно до її
діагнозу, здоров’я;
-
розвиток і підвищення ролі другої сигнальної системи;
-
розвиток емоційно-вольової сфери;
-
урізноманітнення методів і прийомів навчання;
-
створення таких умов, які стимулюватимуть учнів до активної праці і
запобігатимуть виникненню втоми
|
Комментарии
Отправить комментарий