Пізнавальна діяльність дітей із затримкою психічного розвитку
Пізнавальна
діяльність дітей із затримкою
психічного розвитку
психічного розвитку
Діти
із затримкою психічного розвитку мають своєрідну пізнавальну діяльність.
Учителям загальноосвітніх навчальних закладів необхідно обов’язково володіти
цією інформацією. Зупинимося на основних аспектах.
Увага. Усім
дітям із затримкою психічного розвитку властиве зниження уваги. Слід
відзначити, що зниження стійкості уваги може мати різний характер: максимальне
напруження уваги на початку виконання завдання й подальше її зниження; настання
зосередження уваги після певного періоду роботи; періодичні зміни напруження
уваги та її спаду впродовж усього часу роботи.
Сприйняття.
Спостерігається неповноцінність зорового і слухового сприйняття, просторові й
часові розлади, недостатність планування й порушення у виконанні складних
рухових програм. Таким дітям потрібно більше часу для прийому й опрацювання
зорових, слухових та інших вражень. Подібні якості предметів сприймаються ними
як однакові (овал, наприклад, сприймається як коло). Недостатньо сформованими є
просторові уявлення: орієнтування в напрямках простору здійснюється на рівні
практичних дій, сприйняття перевернених зображень утруднене, виникають
складнощі під час просторового аналізу й синтезу ситуації.
Пам'ять.
Особливо страждають ті її види, які вимагають частих розумових процесів
(опосередковане запам'ятовування). Знижені й найбільш елементарні види нам'яті.
Механічна пам'ять характеризується зниженою продуктивністю перших спроб
запам'ятовування, але час, необхідний для повного заучування, близький до
норми. Хоча такі діти й зазнають труднощів на початковому етапі
запам'ятовування слів, у більшості випадків вони успішно справляються із
завданням (розумово відсталі діти впоратися з цим не в змозі).
Мислення. Діти
демонструють високий порівняно з розумово відсталими дітьми рівень розумової
діяльності, особливо під час розв'язання наочно-дійових і наочно-образних
завдань. Доволі високі показники спостерігаються під час виконання завдань за
наочним зразком. Деякі труднощі викликають завдання, в яких відсутній наочний
зразок. Особливості розумової діяльності найбільш яскраво виявляються в
словесно-логічному мисленні: відсутність готовності до рішення, недостатня
виразність орієнтовного стану в їхньому розв'язанні, нездатність до необхідного
зусилля, невміння контролювати себе в процесі виконання завдання, низький рівень
розвитку головних розумових операцій.
Мовленнєва
діяльність
також має низку особливостей:
–
словниковий
запас бідний (особливо активний), поняття звужені, недиференційовані, іноді помилкові;
–
істотні
труднощі в оволодінні граматичним ладом мови (особливо в розумінні та вживанні
логіко-граматичних структур);
–
своєрідне
формування словотворчої системи мови;
–
більш
пізнє опанування здатності усвідомлювати мовлення як особливу діяльність, що
відрізняється від предметної;
–
порушення
у формуванні монологічного мовлення.
Перелічені особливості
мовленнєвої діяльності створюють значні труднощі під час навчання дітей читання
й письма. Такі діти припускаються помилок у разі послідовного виділення звуків,
виявляють непідготовленість до мовленнєвих спостережень, не вміють
виокремлювати речення з тексту.
У
дітей із ЗПР бракує математичних знань і вмінь. Часто вони вміють лічити до
десяти, але це зовсім не означає, що вони можуть свідомо оперувати натуральним
рядом чисел. Вони мають труднощі у зворотній лічбі, не можуть полічити до
заданого числа, не розуміють, що кожне наступне чи попереднє число є
збільшенням чи зменшенням на одиницю, не відрізняють порядку лічби від
кількості. Через таку обмеженість дошкільної підготовленості до засвоєння знань
з математики шкільна програма для дітей із затримкою психічного розвитку є
недоступною без спеціальної роботи, спрямованої на ліквідацію прогалин у
попередніх математичних знаннях і уявленнях.
У
цих дітей недостатній мовленнєвий розвиток. Переважна більшість дітей цієї
категорії має недоліки фонематичного слуху: вони недостатньо розрізняють звуки
мови та відтворюють їх артикуляційним апаратом. Часто неправильна вимова
відтворюються і на письмі, що свідчить про глибше порушення фонематичного слуху
та несформованість звукового аналізу слова.
З
початком навчання у школі виявляється недорозвиненість усного мовлення у цих
дітей. На побутовому рівні воно може бути задовільним: діти невимушено
спілкуються між собою на перерві, але для цього достатньо коротких прохань,
запитань, відповідей, окликів. Обмеженість мовленнєвих засобів добре
виявляється на уроці, коли дитині потрібно відповісти на конкретне запитання.
Вона не може сформулювати свою думку й тому мовчить, іноді справляючи враження
сором'язливої.
Час
продуктивної роботи у таких дітей надзвичайно короткий –
15-20 хв, після чого настає втома. Прояви її різноманітні: одні діти стають апатичними, безініціативними, бліднуть, лягають на парту, стають сонливими, інші – розгальмовуються, переключаються з однієї діяльності на іншу, зачіпають товаришів, не реагують на зауваження, зухвало на них відповідають.
15-20 хв, після чого настає втома. Прояви її різноманітні: одні діти стають апатичними, безініціативними, бліднуть, лягають на парту, стають сонливими, інші – розгальмовуються, переключаються з однієї діяльності на іншу, зачіпають товаришів, не реагують на зауваження, зухвало на них відповідають.
Надмірна
інертність нервових процесів у деяких дітей цієї групи зумовлює труднощі
переходу від однієї діяльності до іншої. Такі діти відволікаються, не знають з
чого почати, по кілька разів перепитують про це вчителя; переходять від однієї
діяльності до іншої, не закінчуючи жодної початої праці; на уроках фізкультури
їм важко переключитися з виконання одного руху на інший.
У
педагогічній роботі з дітьми із затримкою психічного розвитку насамперед
потрібно виходити з того, що вони мають значний потенціал розвитку, повноцінна
реалізація якого залежить від адекватності побудови навчально-виховного
процесу.
Щоб
цілеспрямовано здійснювати навчання та корекцію психічного розвитку дитини,
мало знати недоліки розвитку її окремих психічних функцій, потрібно
усвідомлювати взаємозв'язок і взаємозалежність між ними. Практично не можна
розділити розвиток сприймання, мислення, пам'яті та інших функцій спочатку
сформувавши одну, а потім іншу. Чим би ми не займалися з дитиною, ми розвиваємо
її психіку в цілому. Водночас дуже важливо у певному недоліку психічної
діяльності дитини розрізняти причини, що його зумовлюють, і наслідки, які
лежать на поверхні явища та першими привертають увагу. Саме з їх подолання часто
починають і, зазвичай, безуспішно. Так, батьки й учителі, часто скаржаться на
погану пам'ять дитини і вважають, що саме через це дитина не може засвоїти
навчальний матеріал, але якщо зміст того, що треба запам'ятати, незрозумілий
дитині, то запам'ятовування можливе тільки механічне, а воно непродуктивне.
Отже, потрібне розуміння матеріалу, що є наслідком роботи мислення. Мислення ж,
формуючись у дитинстві, є основою розвитку всієї пізнавальної діяльності.
Чуттєве пізнання навколишнього світу в дітей із затримкою психічного розвитку з
раннього дитинства було збіднене й стало першопричиною порушень у розвитку
мислення, мовлення, пам'яті, уяви.
Отже,
дбаючи про корекцію психічного розвитку дитини, недостатньо навчати її того, що
вона не зуміла зробити на уроці. В усіх випадках доводиться працювати над тими
прогалинами в розвитку, які утворилися протягом дошкільного періоду, і тепер
заважають їй успішно навчатися.
Комментарии
Отправить комментарий