Визначення поняття «затримка психічного розвитку» та її форми
Визначення
поняття «затримка психічного розвитку»
та її форми
та її форми
Затримка
психічного розвитку (ЗПР) – порушення нормального темпу
психічного розвитку, коли окремі психічні функції (пам'ять, увага, мислення,
емоційно-вольова сфера) відстають у своєму розвитку від прийнятих психологічних
норм для даного віку.
ЗПР
як психолого-педагогічний діагноз ставиться тільки в дошкільному та молодшому
шкільному віці; якщо до закінчення цього періоду залишаються ознаки
недорозвинення психічних функцій, то йдеться вже про розумову відсталість.
Затримка
психічного розвитку охоплює всю психічну сферу дитини, і, по суті, є системним
дефектом, тому процес навчання і виховання повинен будуватися з позицій
системного підходу. Необхідно сформувати повноцінний базис для становлення
вищих психічних функцій і забезпечити спеціальні психолого-педагогічні умови,
необхідні для їх формування.
Корекція
розвитку та навчання дітей може бути успішною лише тоді, коли вона максимально
індивідуалізована, тому дуже важливо встановити причини, що зумовлюють труднощі
у навчання конкретної дитини.
У
психологічній літературі виокремлено чотири форми ЗПР:
-
ЗПР
конституційного походження;
-
ЗІІР
соматогенного походження;
-
ЗПР
психогенного походження;
-
ЗІІР
церебрально – органічного походження.
При ЗПР конституційного походження
емоційно-вольова сфера перебуває ніби на більш ранньому щаблі розвитку, багато
в чому нагадуючи нормальну структуру емоційного складу дітей більш молодшого
віку: яскравість, жвавість емоцій, переважання емоційних реакцій у поводженні,
ігрових інтересів, високій сугестивності й недостатній самостійності. Ці діти
невтомні в грі, у якій проявляють чимало творчості й вигадки, але водночас
швидко пересичуються інтелектуальною діяльністю. Школа для них є продовженням
гри: вони, наприклад, приносять із собою іграшки, залізають з ними під парту.
Труднощі навчання в початкових класах пов'язані саме з переважанням ігрової
мотивації над пізнавальною, незрілістю емоційно-вольової сфери та особистості в
цілому. Таке поєднання психічних і фізичних рис часто обумовлено спадковими
факторами, що дозволяє бачити в ньому один із видів нормативного психофізичного
розвитку.
При ЗПР соматогенного походження емоційна незрілість
зумовлена тривалими хронічними захворюваннями, особливо у перші роки життя.
Центральна нервова система в таких випадках прямо не уражається хворобою, але
потерпає від виснаження дитячого організму в цілому. Хвороба знижує психічний
тонус дитини, робить її млявою, неактивною у пізнанні довкілля, а тому
створюються несприятливі умови для її психічного розвитку. Часто до явищ, зумовлених
хворобою, додається штучна інфантилізація, спричинена умовами гіперопіки. У
школі такі діти не намагаються самостійно відповідати на поставлені їм
елементарні запитання, а якщо й відповідають, то увесь час озираються на
дорослих: чи схвалюють вони їхні відповіді.
ЗПР
психогенного походження пов'язана з несприятливими умовами
виховання. За умов бездоглядності, наприклад, може формуватися патологічний
розвиток особистості за типом психічної нестійкості: невміння гальмувати свої
емоції та бажання, імпульсивність, відсутність почуття обов'язку й
відповідальності.
Окремої
уваги заслуговує розгляд взаємозв'язку
педагогічної занедбаності та затримки психічного розвитку. Часто
педагогічну занедбаність у науковій літературі та педагогічній практиці спрощено
розглядають як прогалини у знаннях і навичках. Підкреслюючи відмінності між
педагогічною занедбаністю та затримкою психічного розвитку, вважають, що перша
обмежується сферою знань і вмінь та не поширюється на якість інтелектуальної
діяльності, тоді як друга визначається негативними якісними характеристиками
інтелектуальної діяльності, а брак знань і навичок є наслідком цього недоліку.
Насправді, між цими двома станами існує складний взаємозв'язок. Вплив тривалої
педагогічної занедбаності на виникнення затримки психічного розвитку знаходить
пояснення з позицій базових положень вітчизняної психології про розвиток
психіки в діяльності та вікової сенситивності індивіда щодо розвитку окремих
психічних функцій і властивостей. Згідно з цими положеннями психічні функції
формуються в діяльності. Педагогічна занедбаність – це насамперед збіднення та
обмеження діяльності, отже, можливості для розвитку. Таким чином, педагогічна
занедбаність не є чимось зовнішнім щодо формування дитячої психіки, а виступає
його негативним фактором, який за особливо несприятливих обставин призводить до
затримки психічного розвитку.
Найтяжчою
є церебрально-органічна форма ЗПР.
Як свідчить її назва (церебральний – «мозковий»), вона пов'язана з ураженнями
головного мозку. Її прояви виражені яскравіше та є стійкішими. Щоб їх усунути
чи пом'якшити, потрібні систематичні лікарські та педагогічні заходи. Залежно
від того, які функціональні системи мозку зазнали ушкодження, можна
спостерігати окремі особливо яскраво виражені порушення пізнавальної діяльності
й поведінки дитини. Церебрально-органічна форма ЗПР дає різні прояви: від
відносно легких до таких, що за характером розладів пізнавальної діяльності й
труднощами їхнього подолання межують із легкою розумовою відсталістю. Так, у
деяких дітей виявляються найбільші труднощі в оволодінні просторовою
орієнтацією, лічбою, довільною поведінкою; спостерігається надзвичайна
втомлюваність, яка призводить до відставання від вікової норми в розвитку
мисленнєвих дій та операцій. Саме діти з такою формою затримки психічного
розвитку переважно потребують спеціальних умов навчання не тільки в початковій
школі, а й в основній, і для них є дуже актуальною проблема професійної
орієнтації та подальшої соціально-трудової адаптації в суспільстві.
Затримка
психічного розвитку може бути зумовлена найрізноманітнішими причинами. Водночас
діти цієї категорії мають низку загальних особливостей у розвитку пізнавальної
діяльності й особистості.
Комментарии
Отправить комментарий