Затримка психічного розвитку у дітей: причини виникнення та корекція
Вступ
1. Затримка психічного
розвитку – порушення темпу психічного розвитку
2. Причини виникнення – затримки психічного розвитку у дітей
3. Основні форми ЗПР
4. Основи корекційної роботи при
затримці психічного розвитку
За
останні три роки відмічається тривожна тенденція зростання кількості дітей з
відхиленнями фізичного та психічного здоров'я, які зумовлюються біологічними,
екологічними, соціально-психологічними та іншими чинниками, а також їх
поєднанням. Значну частину серед цих дітей займають діти із затримками
психічного розвитку (ЗПР), яких на фоні загального погіршення дитячого здоров'я
стає дедалі більше. На сьогоднішній день
в загальноосвітніх школах Солонянського
району налічується 25 дитини з затримкою психічного розвитку. Все це
зумовлено і зростанням кількості соціально-неблагонадійних сімей, труднощі адаптації до шкільного навантаження, важкі
соматичні захворювання (багато численні пневмонії, ангіни та ін.), що мають
місце вже в перші роки життя.
Наші сьогоднішні знання про затримку психічного
розвитку дають змогу розглядати її як межовий стан психічного розвитку. Йому
властиві розлади інтелектуальної та емоційно-вольової сфери. Пізніше, якщо
дитина не отримує своєчасної допомоги, у неї під впливом невдач у навчанні,
спілкуванні з ровесниками та дорослими виникають і негативні зміни особистості.
Діти із затримкою психічного розвитку становлять
найчисленнішу групу серед тих, які потребують спеціальної допомоги у процесі
навчання та соціально-трудової адаптації. Вони значною мірою визначають
контингент учнів, особливо початкової школи, які стійко не встигають. Тому
своєчасна корекція цієї специфіки в розвитку дітей є водночас і розв'язанням
проблеми шкільного невистигання та правопорушень учнів. Справді, деякі
дослідники наводять статистичні дані про те, що більше половини неповнолітніх
правопорушників мають знижений рівень інтелектуального розвитку. Причини такого
взаємозв'язку досить очевидні: дитина, яка не знайшла свого місця в школі через
труднощі в навчанні, стає здобиччю вулиці, шукає самоствердження в асоціальній
поведінці. Отже, налагодження системи допомоги дітям із затримкою психічного
розвитку набуває важливого суспільного значення.
1. Затримка
психічного розвитку - це уповільнення темпу розвитку психічних процесів, яке частіше виявляється
під час вступу до школи і виражається в недостатності загального запасу знань,
обмеженості уявлень, незрілості мислення, малій інтелектуальній цілеспрямованості,
переважанні ігрових інтересів, швидкого перенасичення в інтелектуальній
діяльності. На відміну від дітей, що
страждають на олігофренію, ці діти достатньо кмітливі в межах наявних знань,
значно продуктивніші у використанні допомоги. При цьому в одних випадках на
перший план виступатиме затримка розвитку емоційної сфери (різні види
інфантилізму), а порушення в інтелектуальній сфері будуть виражені не різко. У
інших випадках, навпаки, переважатиме уповільнення розвитку інтелектуальної
сфери.
Найчисленнішу
групу дітей із затримкою психічного розвитку становлять такі, що насамперед
привертають увагу відставанням від своїх ровесників в інтелектуальному
розвитку. Особливо
у віці від 6-10 років, серед дітей із ЗПР хлопчиків вдвоє більше ніж дівчаток. У них значна обмеженість знань та уявлень про
навколишній світ, не сформованість мислительних операцій, яка виявляється не
тільки в словесно-логічному мисленні, й у сприйманні конкретних якостей
предметів, у розвитку мовлення: дуже збідненому словнику, недорозвиненому,
граматичному висловлюванні. У процесі розв'язання діагностичних завдань вони
мають чималі труднощі через обмеженість досвіду, не сформованість навичок
інтелектуально працювати, недорозвиненість мовлення, яке, як відомо, дає змогу
усвідомити свої дії та керувати ними. Проте в межах доступного матеріалу ці
діти здатні скористатися допомогою; вони дуже чутливі до позитивної стимуляції,
під впливом якої стають уважнішими і продуктивнішими. Тому про таких дітей ми
говоримо, що в умовах індивідуальної роботи вони виявляють достатню
научуваність, тобто здатність засвоювати знання і свідомо ними керуватися. Але
вони зовсім не готові до навчання в умовах масової школи і випадають з
навчального процесу. Саме тому їм необхідна тривала й систематична корекція у спеціально
організованих умовах навчання, які б враховували їхні індивідуальні можливості
в темпі засвоєння знань та просування в розвитку. Такими особливостями
характеризується значна частина учнів сьогоднішніх шкіл та класів інтенсивної
педагогічної корекції. Багато хто з них упродовж початкового навчання у
спеціальній школі досягає такого рівня загального розвитку та засвоєння знань,
що далі може продовжувати навчання в масовій школі. Вивчення історії розвитку
та умов виховання цих дітей у переважній більшості випадків дає підстави
говорити про ранню і тривалу психічну депривацію, зумовлену
соціально-психологічними факторами, та загальну ослабленість здоров'я.
2.Причини
такого відставання можна розділити на 2 групи:
Медико-біологічні та соціально-психологічні причини.
Основною біологічною причиною, є мінімальні органічні ураження головного мозку, що
можуть бути вродженими і виникати в пренатальному (особливо при токсикозах у
першій половині вагітності), перинатальному (родові травми, асфіксія плоду), а
також постнатальному періоді життя дитини. У деяких випадках може
спостерігатися і генетично обумовлена недостатність центральної нервової
системи. Інтоксикації, інфекції, обмінно-трофічні розлади, травми ведуть до
негрубих порушень темпу розвитку мозкових механізмів або викликають легкі
церебральні органічні ушкодження. Унаслідок цих порушень у дітей впродовж
досить тривалого періоду спостерігається функціональна незрілість центральної
нервової системи, що, в свою чергу, виявляється в слабкості процесів гальмування
і порушення, складності в утворенні складних умовних зв'язків.
Коло соціально-психологічних факторів, які прямо або побічно впливають на затримку
психічного розвитку дитини, широкий. До них відносяться наступні: рання
депривація, неприйняття дитини, алкоголізм і наркоманія батьків, несприятлива
екологія, а також різні варіанти неправильного виховання, фактор неповної
родини, низький освітній рівень батьків. Несприятливі соціальні фактори
збільшують відставання в розвитку, але не представляють єдину або головну
причину ЗПР.
Як
уже було відзначено, під терміном "затримка розвитку" розуміють
синдроми тимчасового відставання розвитку психіки в цілому, або окремих її функціях (моторних, сенсорних, мовних,
емоційно-вольових).
3. Виділили чотири основні форми ЗПР:
1. ЗПР конституційного походження
2. ЗПР соматогенного походження
3. ЗПР психогенного походження
4. ЗПРцеребрально-органічного генезу.
До
ЗПР конституціонального походження відносять:
Інфантильність психіки часто поєднується з інфантильним типом
статури людини, що вирізняється дитячою пластичністю міміки й моторики.
Емоційна сфера таких дітей ніби перебуває на більш ранньому щаблі розвитку,
відповідаючи психічному складу дитини молодшого віку : яскравість, жвавість
емоцій, переживання емоційних реакцій у поводженні, у прояві ігрових інтересів,
недостатній самостійності. Ці діти
невтомні в грі, у якій проявляють чимало творчості й вигадки, але водночас
швидко пересичуються інтелектуальною діяльнісю. Школа для них є продовженням
гри, вони приносять із собою іграшки,
залізаючи з ними під парту. Психологи радять батькам таких дітей не віддавати
їх рано до школи, дати їм можливість «догратися». Слід пам’ятати, що незрілість
емоційної сфери ускладнює соціальну адаптацію.
ЗПР соматогенного походження з явищами стійкої
соматичної астенії і соматичною інфантилізацією. Дана форма виникає внаслідок
тривалої соматичної недостатності різного генезу (хронічні інфекції, алергійні
стани, уроджені і придбані пороки внутрішніх органів і ін.). При виникненні ЗПР у цієї групи дітей велика роль
належить стійкої астенії, що знижує не тільки загальний, але і психічний тонус.
Велике значення мають соціальні фактори, що призводять до появи різних
невротичних нашарувань (непевність, боязкість, примхливість, відчуття фізичної
неповноцінності). Погіршує стан дитини режим обмежень і заборон, у якому він
постійно знаходиться.
ЗПР
психогенного походження зв'язана
з несприятливими умовами виховання: 1) асоціальна родина, 2) виховання за типом
гіперопіки або гіпоопіки. Несприятливі соціальні умови, що травмують психіку
дитини, сприяють виникненню стійких відхилень у його нервово-психічній сфері.
Цю форму ЗПР треба вміти відрізняти від педагогічної занедбаності, що
виявляється, насамперед в обмежених знаннях і уміннях дитини внаслідок недоліку
інтелектуальної інформації. Дана форма ЗПР спостерігається при аномальному
розвитку особистості за типом психічної нестійкості, обумовлена явищами
гіпоопіки і гіперопіки. У дитини в умовах бездоглядності (гіпоопіки) не
формується довільна поведінка, не стимулюється розвиток пізнавальної
активності, не формуються пізнавальні інтереси.
Патологічна
незрілість емоційно-вольової сфери сполучиться з недостатнім рівнем знань і
бідністю уявлень. Розвиток дитини в умовах гіперопіки (надмірної, зайвої опіки)
веде до виникнення в нього таких негативних рис особистості, як відсутність або недостатність самостійності, ініціативності,
відповідальності. Діти з такою
формою ЗПР не здатні до вольового зусилля, у них відсутня довільна форма
поведінки. Усі ці якості призводять до того, що дитина виявляється
непристосованою до життя.
Патологічний
розвиток особистості за невротичним типом спостерігається в дітей, що
виховуються в умовах, де панують брутальність, деспотичність, жорстокість,
агресивність. Дана форма ЗПР часто зустрічається в дітей, позбавлених родини. У
них відзначається емоційна незрілість, мала активність. Психічна нестійкість
поєднується з затримкою формування пізнавальної діяльності.
ЗПР церебрально-органічного генезу (мінімальна мозкова дисфункція - що виникають у результаті ураження мозку)
займає основне місце в поліморфній групі затримки психічного розвитку. Діти з
даною формою ЗПР характеризуються стійкістю і виразністю порушень в
емоційно-вольовій сфері і пізнавальній діяльності. Функціональні розлади ЦНС
накладають відбиток на психологічну структуру цієї форми ЗПР.
Залежно
від особливостей прояву затримки психічного розвитку будується корекційна
робота.
Увага. Усім дітям із ЗПР
властиве зниження уваги. Слід відзначити, що зниження стійкості уваги може мати
різний характер: максимальне напруження уваги на початку виконання завдання й подальше її зниження; настання зосередження
уваги після певного періоду роботи; періодичні зміни напруження уваги та її
спаду впродовж всього часу роботи.
Пам’ять. Особливо страждають ті її
види, які вимагають участі розумових процесів (запам’ятовування). Знижені й
найбільш елементарні види пам’яті. Механічна пам’ять цих дітей характеризується
зниженою продуктивністю перших спроб запам’ятовування. Утім , час необхідний
для повного заучування. близький до норми. Хоча такі діти й зазнають труднощів
на початковому етапі запам’ятовування слів,
у більшості випадків вони успішно справляються із завданням (розумово
відсталі діти
впоратися з цим не в змозі)
Мислення. Діти з ЗПР демонструють
високий порівнянно з розумово відсталими дітьми рівень розумової діяльності,
особливо під час розв’язання наочно-дієвих
і наочно-образних завдань. Доволі високі показники спостерігаються під час
виконання завдань за наочним зразком. Особливості
розумової діяльності найбільш яскраво виявляються в словесно-логічному мисленні: відсутність
готовності до рішення, недостатня виразність орієнтовного етапу в їхньому
розв’язанні, невміння контролювати себе в процесі виконання завданння, низький
рівень розвитку головних розумових
операцій.
4. Основи
корекційної роботи при затримці психічного розвитку
Поліпшення корекційної допомоги дітям із затримкою
психічного розвитку потребує системи заходів.
Сьогодні відомо, що такі діти є майже в усіх групах
дитячих дошкільних закладів, майже в кожному класі початкової школи. Проте для точнішого
уявлення маштабів відповідної корекційної допомоги цій категорії дітей
необхідне здійснення їх моніторингу серед дошкільників та молодших школярів.
Практика широкого впровадження корекційної допомоги
дітям із затримкою психічного розвитку потребує системи їх активного
виявлення. Вона може бути забезпечена узгодженою співпрацею дошкільної та
шкільної психологічної служб з психолого-медико-педагогічними консультаціями.
У методиці
навчання дітей спочатку багато місця займають ігрові форми, подібні до тих, що
використовуються в роботі з дошкільниками, з метою поступового підведення дітей
до оволодіння навчальною діяльністю та роллю учня. Таким чином протягом
початкового навчання діти засвоюють повний обсяг програми початкової
масової школи. Ті з них, хто позбувся ознак затримки психічного розвитку (добре
засвоїли навчальний матеріал і набули нормальної працездатності), переводяться
рішенням педагогічної ради до основної масової школи. Решта ж дітей, які й
надалі мають певні труднощі у навчанні, продовжують навчатися в спеціальній школі.
Інтегроване навчання дітей із затримкою психічного
розвитку.
Діти, яким психолого-медико-педагогічною
консультацією встановлено діагноз затримки психічного розвитку та визначено
зміст корекційного навчання, можуть відвідувати масову школу на загальних
засадах, отримуючи право на додаткові години корекційних
занять з педагогом в тиждень. Така форма, як домашнє навчання виправдана і
дозволяється тільки у тих випадках, коли дитина через хворобливі розлади
поведінки є небезпечною для колективу чи через важку хворобу фізично
неспроможна відвідувати школу. Відвідування ПМПК є добровільною справою, проте
уникнення її може призвести до ускладнення навчальної ситуації в подальшому. Ми
вже зазначали, що чим пізніше виявлені навчальні труднощі у дитини, тим
складнішим буде процес щодо їхньої компенсації. Як уже
наголошувалося, затримка психічного розвитку за сприятливих умов навчання і
виховання дитини великою мірою піддається корекції і компенсації. Було б
необачно, якби в молодшому шкільному віці можливості розвитку дитини були
втрачені через неадекватні потребам дитини умови навчання. Зрозуміло, що
оптимальними умовами для початку навчання дитини із затримкою психічного
розвитку є спеціальний клас інтенсивної педагогічної корекції при масовій
загальноосвітній школі. Проте
сьогодні таких класів дуже мало, і дитина дуже часто змушена навчатися у
масовому класі. За цих умов успішність її навчання великою мірою залежатиме від
єдності зусиль усіх зацікавлених сторін.
Комментарии
Отправить комментарий